Zaterdag 22 juni 2019 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Ton Kalb - WaarBenJij.nu Zaterdag 22 juni 2019 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Ton Kalb - WaarBenJij.nu

Zaterdag 22 juni 2019

Door: T©nk

Blijf op de hoogte en volg Ton

22 Juni 2019 | Spanje, Astorga

Zaterdag 22 juni 2019 Na een pauze van twee dagen, waarin de was en alle nodige onderhoud weer is gedaan en de tweede dag 20 juni, een bezoek gebracht werd aan Leon met z’n aparte Kathedraal.

Zijn we gisteren 21 juni verder getrokken “Een zware dag voor allen”. De chauffeur was woensdag al niet zo lekker en daar was nog geen verbetering in, toch vertrokken richting een camping “Green Garden Camping Free” in Rabanal. Daar aangekomen bleek dit inderdaad een kampeer plek te zijn waar je gratis je tent mocht opzetten maar de poort stond niet meer toe dan een persoon met tent, wij konden er met auto en vouwwagen dus niet op. Wat dan? Weer werd Google geraadpleegd, we vonden een camping een kleine 7 km terug Bar Camping “La Ruta del Oro” in Santa Colomba de Somoza, doch deze camping lag er verlaten bij geen kip te zien. Weer contact gezocht met de fietsers om aan te geven dat we ook hier niet terecht konden. De fietsers zaten toen te lunchen in Astorga wij hadden voor hen een ander adres met telefoon wat wij doorgaven waarna Salvador dit nummer heeft gebeld en zij ons konden vertellen dat we daar terecht konden. Dus nu op naar “Villamejil” dit betekende wel dat we nu terug moesten naar Astorga en dan 14 km naar het noorden, camping Reino de León. Naar deze camping reden wij met de auto en vouwwagen ook nog eens verkeerd door een verkeerde adres invoer. Een plaatsje verder naar het zelfde adres, een smal uitlopend straatje met een kiezelplein aan het einde. Een paar keer steken en we gingen terug naar het zelfde adres een plaats eerder maar nu in Villamejil. Terwijl wij de tent aan het opzetten waren kwamen de fietsers ook aan. Met Gamba’s vooraf en zeepaling met aardappels en wortelen als nagerecht een heerlijk stuk meloen. Alleen de schauffeur kon i.v.m. de buikklachten aan deze maaltijd niet meedoen helaas, de paling was anders te snel door het systeem gegaan. Vandaag 22 juni heeft het cabine personeel een extra vrije dag omdat de etappe die vandaag gefietst wordt te lang is om een camping te vinden waar we met de auto en vouwwagen op toegelaten worden. Maarten heeft de koelkast geheel gereinigd en nogmaals de kratten opnieuw ingedeeld, verder hebben we beide een tukkie gedaan en ons zoals beloofd rustig gehouden. Ons ontbijt een paar sneden brood met een hard gekookt ei, vanmiddag samen een koek gevuld met kip, die we gisteren bij de Dia in Astorga op de kop getikt hebben opgesmikkeld. Nu vanavond een hamburger met geitenkaas, tomaat, uienringen, een blad sla en twee plakken augurken met een glas wijn en een portie patat gegeten. Gelukkig is dit bij beiden goed bevallen we sloten de maaltijd af met een koffie voor Maarten en een groene thee voor Ton. Inmiddels weten we dat de fietsers een respectabele afstand hebben afgelegd en in Foncebadón zijn beland in Albergeue de Peregrinca “La Posada del Druida”. Dat betekend dat wij elkaar morgenavond als alles naar verwachting verloopt terugzien op camping “Bierzo in Villamartin de la Abadia”. Het verhaal van de fietsers ziet u later verschijnen!

Ton

Salvador, Maarten, Ellie, Marianne, Ton en Bert zijn bezig met de voorbereidingen om op 1 mei 2019 per fiets te kunnen vertrekken op bedevaart volgens de route van Sint Jacob naar Santiago de Compostella in Spanje. Het idee voor de tocht is ontstaan in 2017 als sportieve uitdaging voor de groep die toen nog uit 8 personen bestond. In de tijd na het besluit om te gaan zijn we gaan bespreken hoe en in welke vorm we de reis konden vormgeven. Deze fietsreis is zoals gezegd een sportieve uitdaging en tegelijkertijd een spirituele, sociale als geestelijke onderneming. We vertrekken op 1 mei vanuit Renesse in Zeeland en hopen eind juni de 2500 km te hebben overbrugd. De lengte van de dagetappes is gemiddeld 50 kilometer waarbij aangetekend dat we in het eerste deel van de tocht aanzienlijk meer kilometers per dag gaan maken omdat we in het hooggebergte in Spanje de geplande 50 km niet gaan halen. We vinden het leuk om jullie onze tocht mee te laten beleven. Het goede doel "Stichting vakantiehuis Thuredrith ligt ons zeer na aan het hart vanwege de doelstelling van deze stichting. Thuredrith biedt gratis vakantie's aan aan gezinnen met ernstig zieke kinderen en in geval dat er geen aanbod van deze kant is komen er mensen met M.S. in een van de drie huizen. Wat onze keuze voor Thuredrith mede heeft bepaald is dat iedereen die voor de stichting werkzaamheden verricht dit volledig vrijwillig en zonder bezoldiging doet. Voor de exploitatie van de huizen is veel geld nodig, wij hopen dat u ons wilt helpen om een mooie bijdrage te kunnen schenken aan Thuredrith.